Opphavsrett

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

 

Hvem har opphavsretten til bilder?

Det er lett å bli usikker på hvem som har opphavsretten til et bilde. Det er åndsverkloven som regulerer opphavsrettighetene til fotografiske verk. Her er noen tips og råd for hvordan du kan gå fram når du ønsker å bruke et bilde du ikke eier selv.


Hovedreglene for opphavsrett

  • Du kan ikke bruke eller publisere bilder som du ikke eier rettighetene eller har kjøpt brukslisens til.

  • Brukslisens kan du få kjøpt av fotografen eller et bildebyrå som representerer fotografen.


Vanlige misforståelser om opphavsrett

«Jeg er med på bildet. Da kan jeg publisere det selv.» FEIL

Eksempel: Du er på et offentlig arrangement, en fotograf tar et bilde av deg sammen med en profilert person. Bildet blir publisert. Du har ikke rett til å publisere dette bildet selv, ikke engang på en lukket Instagram-konto. For å publisere bildet må du først avtale dette med den som har salgsrettighetene til bildet. Det kan være et bildebyrå, men også fotografen selv.


«Bildet ligger på nett uten kreditering og vannmerke. Da kan jeg bruke det fritt.» FEIL

Eksempel: Du finner et fint bilde på nettet som ikke er merket på noe vis, verken med fotografnavn eller vannmerke. Du kan ikke automatisk publisere dette bildet. Det er ditt ansvar å sjekke hvem som eier bildet.


«Det er uklart hvem som har opphavsretten til bildet. Da kan jeg bruke det fritt.» FEIL

En tommelfingerregel er at det stort sett alltid er fotografen som har opphavsretten til et bilde. Medier og andre som ønsker å bruke bildet kjøper publiseringsrett til avtalte bruksområder og tidsrom. Ofte overlater fotografen salgs- og bruksrettighetene til et bildebyrå som forvalter og ivaretar fotografens rettigheter.

Eksempel: Sjekk hvem som er bildekreditert. Ta kontakt med bildebyrået for å avklare om du kan publisere bildet. Hvis det ikke er et byrå som er kreditert, kontakter du fotografen. Når du kjøper et bilde gjennom et bildebyrå, får du tydelig veiledning om hvor, når og hvor lenge du har rett til å publisere et bilde. Egentlig kjøper du ikke selve bildet, men retten til å bruke det.