Innblikk i driften av Parc Fermé - et nisjenettsted for bilsport

Simen Næss Hagen, her i samtale med Petter Solberg i forbindelse med den spanske VM-runden i rallycross i 2018. Foto: Øystein Sørensen / Smaalenenes Avis

Simen Næss Hagen, her i samtale med Petter Solberg i forbindelse med den spanske VM-runden i rallycross i 2018. Foto: Øystein Sørensen / Smaalenenes Avis

Grunnlegger, og nå daglig leder og redaktør, Simen Næss Hagen (28), sendte nylig ut en pressemelding med status for arbeidet med å drive bilsportnettstedet Parc Fermé. Og den deler vi med dere her:

Fra lek og hobby til blodig alvor i norsk mediebransje

Simen Næss Hagen har fått sin store interesse og lidenskap som sin faste arbeidsplass. Kombinasjonen av journalistisk bakgrunn og utdannelse sammen med interessen for bilsport har resultert i en rendyrket nettavis hvor fokuset nettopp har ligget i å formidle nyheter og historier fra norsk og internasjonal bilsport etter journalistikkens metoder og etiske prinsipper.

– En gjenganger i tematikk på sakene handler om gutter og jenter som drømmer om å leve av bilsporten. Og at drømmen om å kunne leve av bilsporten er alt annet enn en selvfølge å oppnå. Da må jeg noen ganger minne meg selv på at jeg faktisk selv kan leve av bilsporten, bare på en litt annen måte. Det må man være ekstremt takknemlig over, sier Simen Næss Hagen.

Jobber etter lokalavis-rutiner
Romjulen 2016 satte han seg ned for å utvikle et nettsted som skulle være uformelt og uhøytidelig med publisering og deling av innhold fra bilsportens verden uten spesielle journalistiske formål. Likevel har nettstedet Parc Fermé nå for alvor blitt et nisjenettsted med bilsportinteresserte lesere som kjernemålgruppe.

1. mars 2019, altså drøye to år etter at siden ble lansert 3. januar 2017, er nettstedet nå blitt skilt ut som eget selskap. I tillegg har nettstedet fått innvilget medlemskap i Fagpressen samtidig som Næss Hagen også er tilknyttet Norsker Sportsjournalisters Forbund. Dette skjer ett år etter at han bestemte seg for å forsøke å jobbe på heltid med kun bilsport som nisje for sitt journalistiske virke.

– I utgangspunktet var dette aldri en plan. Men jeg har hatt en indre drøm om å jobbe med bilsport som journalist og fotograf på heltid. Dog har jeg aldri sett på det som spesielt realistisk, spesielt med tanke på hvor tøff mediebransjen er i utgangspunktet. Og tross alt er dette enn så lenge en smal gren i Norge sammenliknet med annen idrett, sier Næss Hagen, som liker å omtale nettstedet som «bilsportens lokalavis».

– Min journalistiske erfaring har vokst først og fremst gjennom nettopp lokalaviser, og jeg føler jeg fortsatt jobber med den samme tankegangen og samme rutinene som jeg har gjort i en lokalavis. Eneste forskjellen er at det ikke er snakk om et geografisk lokalmiljø, men mer et interessebasert lokalmiljø, legger han til.

Aldri før har flere nordmenn kjørt på profesjonelt nivå i utlandet. Simen Næss Hagen følger mange av dem. Her blant annet norske Christian Krognes på den over to mil lange Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Aldri før har flere nordmenn kjørt på profesjonelt nivå i utlandet. Simen Næss Hagen følger mange av dem. Her blant annet norske Christian Krognes på den over to mil lange Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Stiftet eget aksjeselskap
28-åringen er vokst opp i Kongsvinger, men har bosatt seg i Drammen og har kontor i nabokommunen Lier. Han hadde sin første arbeidsuke i lokalavisa Glåmdalen som 13-åring i mai 2014, før han to år senere startet å frilanse regelmessig i samme avis. Fra 2010 til 2013 studerte han bachelor i journalistikk i Bodø og Oslo før han flyttet til Drammen for seks år siden. I mellomtiden har han erfaring from frilanser og vikar fra Avisa Nordland og Drammens Tidende, og sport- og nettansvarlig i Lierposten, i tillegg til et halvt år som vikar og praktikant i VG Sporten.

Nå er altså selskapet Parc Fermé AS stiftet, med 30.000 kroner som innskutt aksjekapital. Å få innvilget medlemskap i Fagpressen betyr også at Parc Fermé nå på mange måter formelt anerkjennes som et seriøst medie på lik linje med en rekke andre fag- og nisjemedier.

I januar i år ble det også etablert en egen abonnementstjeneste, kalt «Paddock Pass», for å sikre seg brukerinntekter ved siden av tradisjonelle annonseinntekter. Abonnementstjenesten er basert på å at man kan gjøre enkeltkjøp av artikler eller abonnere månedlig eller årlig, hvor betalingen skjer enten via betalingsapplikasjonen Vipps eller med tradisjonell kortbetaling.

God respons etter betalingsløsning
Siden oppstarten av tjenesten i midten av januar har over 4000 lesere registrert seg en bruker, hvor cirka hver fjerde registrerte bruker har betalt for ett eller flere produkter.

– Det var egentlig et være eller ikke være for Parc Fermé. Annonseinntektene er såpass ustabile, noe alle i mediebransjen sikkert kjenner på, at det var umulig å se for seg videre utvikling og framtid hvis man ikke kunne sikre inntektene på en bedre måte, sier Næss Hagen.

Dermed var det opp til lesernes betalingsvilje om Parc Fermé skulle fortsette å eksistere på samme måte. De to første av månedene indikerer at det absolutt er liv laga.

– Når jeg selv har valgt å gå for en slik løsning, så har jeg tenkt meg nøye om, både i strategi og kommunikasjon utad for å gjøre det «så lite upopulært» som mulig. Man må også respektere at alle ikke er like fornøyde med en slik forandring. Heldigvis er responsen bedre enn hva jeg kunne forvente, både i form av tilbakemeldinger og ikke minst betalingsviljen i praksis. Faktisk er responsen helt fantastisk, sier Næss Hagen, som også er takknemlig over hvordan mediebransjen de siste fem-seks årene har «banet vei» for å skape digitale betalingsvaner blant mediebrukere.

Slik skal nettstedet vokse
I 2018 var det totalt 190.000 unike brukere innom nettstedet fordelt på nesten to millioner sidevisninger, ifølge analyseverktøyet Google Analytics. Gjennomsnittlige daglige antall lesere lå på cirka 2000, og månedlig stabiliserte lesertallet seg på mellom 25.000 og 30.000 unike brukere.

– Etter at jeg har opparbeidet denne rekkevidden på to år, så tenkte jeg det var på tide å ta sjansen å finne ut hvor stor betalingsviljen var blant leserne, kombinert med at jeg mener selve betalingsløsningen er vesentlig enklere enn hva som ellers praktiseres i bransjen. Men det er lett å få dollartegn i øynene om man tror på 100 prosent betalingsvilje fra disse lesertallene, så det er viktig å ha beina godt plantet på jorda, være tålmodig og gjøre seg erfaringer med hva folk faktisk vil betale for, sier han.

Om Parc Fermé har nådd taket for antall lesere i sin målgruppe eller ikke, det har Næss Hagen fortsatt ingen anelse om.

– Nei, det er umulig å si. Bilsport generelt har jo en god interesse på alle kanter av landet, men det begynner også å bli mer enn 15 år siden Petter Solberg tok VM-gull og skapte en midlertidig «boom» blant norske sportsinteresserte. Skal Parc Fermé gjøre nye kvantesprang, så er vi avhengige av verdensmestere og internasjonale prestasjoner som «folk flest» biter seg merke i. Vi ser jo en gryende sjakkfeber i Norge, adventstid betyr håndballtid for det norske folk og hvert fjerde år syns vi curling er morsomt. Vi mangler slike tradisjoner i bilsporten, erkjenner Næss Hagen.

Vil styrke breddedekningen
Uansett er bredden vel så viktig som eliten i bilsportsammenheng, tenker 28-åringen. Likevel mener han at både han selv og nettstedet har mer å gå på her.

– Definitivt. Parc Fermé er i en unik posisjon til å formidle bilsportens breddemiljø på en god måte. Og her kan vi bli enda bedre. Derfor er målet videre nå at Parc Fermé kan få økonomi til å tilknytte seg flere ressurser, kanskje til og med ansette flere dersom bruker- og annonseinntektene går bra, slik at kapasiteten er større til å fokusere enda bedre på bredden, sier Næss Hagen, og legger til:

– Aldri før har vi hatt så mange bilsportutøvere med internasjonale karrierer som vi har nå i ulike bilsportgrener. Dette kommer sjeldent godt nok fram, verken i riksmedia eller lokalmedia for den saks skyld. Parc Fermé er i en unik posisjon til å følge dette tett og bidra til omtale som disse karrierene fortjener. Og det er nok en av årsakene til at responsen fra målgruppen er så positiv, sier Næss Hagen.

Skjermdump av forsiden på Parc Fermé 20. mars 2019.

Skjermdump av forsiden på Parc Fermé 20. mars 2019.

Unik rallydatabase
Parc Fermé har i tillegg lansert et nytt konsept som blir kalt for «Rallybasen», en unik søkbar oversikt over norske rallybiler som loggføres fortløpende. Tilsvarende tjeneste i samme omfang finnes ingen andre steder. Målet er at det er nettopp her man kan finne informasjon om status på biler, tidligere eiere og om bilene har noen kuriøse historier bak seg.

– Det har vært en enorm jobb i forkant, men du verden hvor bra den ble til slutt. Å manuelt taste inn informasjon av ulik grad om nesten 700 rallybiler krever sin tid, og ikke minst motivasjon. Men er det noe de spesielt interesserte i det norske rallymiljøet er opptatt av, så er det rallybiler og historikken deres. På samme måte som skøyteinteresserte kan ha et spesielt forhold til ulike rekorder og rundetider, så har rallyinteresserte også et spesielt forhold til diverse skiltnumre, konstaterer Næss Hagen.

Fakta om Parc Fermé

• Begrepet «Parc Fermé» er fransk og betyr «lukket parkering». Dette begrepet brukes på tvers i alle grener, der «Parc Fermé» er området hvor samtlige konkurransebiler er pliktige til å parkere for teknisk etterkontroll etter et billøp.

• «Nedslagsfeltet» er primært norsk bilsport, norske bilsportutøvere og annen internasjonal bilsport av norsk interesse.

• Typiske bilsportgrener som Parc Fermé omtaler er rally, rallycross, baneracing og Formel 1, i tillegg til andre ulike grener og mesterskap.

• Nettstedet ble etablert av journalist og bilsportentusiast Simen Næss Hagen i januar 2017.

• Skilt ut som eget selskap i mars 2019, stiftet av Simedia AS som også er formell utgiver. Simen Næss Hagen er 100 prosent eier av selskapet.

• Cirka 25.000 til 30.000 unike lesere hver måned i 2018.

• Cirka 1000 betalende abonnenter på to måneder siden oppstart av betalingsløsning i midten av januar.